Dit is een demo-winkel. Een geplaatste bestelling zal niet worden verwerkt.

Review: Redged TCA-522K statief door Yljas Roeper

In januari ondernam ik met vier fotovrienden een fotoreis naar Marrakech, Marokko. Omdat de reis slechts vijf dagen duurde, wilde ik slechts een kleine koffer meenemen. Maar dat betekent ook dat ik mijn statief , de Redged TCA-522K, meenemen.

De uitpakparty

Het balhoofd (neem ik aan, omdat mijn eigen balhoofd RNB-2 daar ook mee geleverd is), een inbussleutel, een ringetje dat ik niet thuis kan brengen en een tap-end met bout. Die laatste blijkt later uit de handleiding, is om één van de poten te koppelen aan de middenzuil, zodat je een monopod krijgt.

Dit statief is echter één van de weinige van Redged waar je geen enkele poot los kunt draaien. Dit is ook te lezen in de specificaties op de site. Waarom dat tap-end er dus bij zit is me niet duidelijk.

Bouw van het statief

Ingeklapt is het statief 34 centimeter lang. Dat komt onder andere omdat de poten volledig kunnen omklappen, waardoor het balhoofd tussen de poten zit als je het inklapt. Door de middenzuil, die uit twee delen bestaat en de poten, die uit maar liefst vijf secties bestaan, is de werkhoogte inclusief balhoofd een indrukwekkende 144 centimeter!

Wil je echter laag bij de grond werken, dan is dat ook zeer goed mogelijk. De poten kunnen in drie standen wijd worden gezet. Dit gaat heel makkelijk met klemmetjes, wederom in kenmerkend rood, die je in kunt drukken om de poten te ontgrendelen.

Ook weer een hele verbetering ten opzichte van mijn eigen statief , waar je schuifjes naar buiten moet trekken. Voor zover ik kan zien kun je de middenzuil niet omdraaien, waardoor de laagste stand krap 40 centimeter inclusief balhoofd is. Macro-fotografie is daardoor minder goed mogelijk.

De poten zitten zodanig in elkaar, dat ze ten opzicht van elkaar niet kunnen draaien. Daardoor kun je met één beweging de ringen om de poten uit te schuiven losdraaien en staat het statief in no-time. Het statief rust op rubberen pootjes. Aan de middenzuil is een haak bevestigd, waaraan je een (foto)tas kunt hangen voor extra stabiliteit.

Het valt me op dat de O-ring aan het eind van de middenzuil dikker en vooral steviger bevestigd is dan bij mijn eigen statief . Wat mij betreft een verbetering, want bij mijn eigen statief ben ik hem al een keer bijna kwijt geraakt, omdat hij zo los om de middenzuil zit.

Het tap-end waarop het balhoofd zit heeft aan de ene kant een 5/8" en aan de andere kant een 1/4" schroefdraad. Daardoor kun je alle mogelijk professionele statiefkoppen en balhoofden monteren.

Het balhoofd zelf heeft drie knoppen: één waarmee het om zijn as kan draaien, één om het balhoofd in positie te draaien en een knop om de statiefplaat te ontkoppelen. Ook de schroef in de statiefplaat is overigens verbeterd. Er zit nu een halve ring op, zodat je niet meer met een muntje of anderszins hoeft te klooien om de plaat aan de camera te bevestigen.

Gebruik in de praktijk met de Fuji X100

Normaal gesproken werk ik met een Canon 5D mark II met diverse objectieven. Vorig jaar heb ik echter een Fujifilm X100 aangeschaft voor onder andere straat- en reisfotografie. Hoewel de Canon wel mee is, fotografeer ik veel met de Fuji. Zo ook op het Place Jemaa el Fna, het beroemdste plein in Marokko.

Dit plein komt vooral 's avonds tot leven, maar het is er dan zo druk, dat fotograferen met een statief vrijwel onmogelijk is. Zolang ik in de buurt van het statief sta wil het nog lukken, maar voor actiefoto's van het statief zelf moet ik toch echt een keer terug, als het wat rustiger is.

Het statief houdt zich prima. Volgens de specificaties kan het een camera van vier kilogram dragen. Dat is meer dan acht keer zoveel als het gewicht van de Fuji, die slechts 445 gram weegt. Inclusief accu , geheugenkaartje en zelfs zonnekap kom ik op net een halve kilo uit.

Het gebruik van de Fuji is dan ook geen probleem. Het statief staat stabiel, hoe ik het ook neerzet. Ik gebruik een draadontspanner om trillingen tijdens het afdrukken te voorkomen. Mijn tas aan de haak voor extra stabiliteit is niet nodig.

Gebruik met de Canon 5D mark II

Natuurlijk test ik het statief ook met mijn 5D mark II met standaardobjectief Canon 24-105mm f/4.0L. Deze combinatie is krap anderhalve kilogram zwaar, dus ruim binnen de normen. Het statief lijkt het prima aan te kunnen, ook met de middenzuil volledig uitgeschoven. Ingeschoven en met een tas aan de haak is het wel duidelijk stabieler, maar het is absoluut te doen.

Hoewel het dus niet echt nodig is, monteer ik mijn eigen balhoofd RNB-2 ook nog even op het statief . Het verschil is dan toch wel zodanig, dat ik het zelfs aandurf om mijn 70-200mm f/2.8L IS USM op mijn 5D mark II te schroeven. Ik gebruik hierbij de statiefgondel om de combinatie op het statief te zetten, dus het gewicht wordt evenwichtig verdeeld. Ook deze combinatie kan het statief prima aan.

Conclusie

Als je me vraagt of ik dit reisstatief zou willen hebben, antwoord ik met een volmondig 'ja'! Allereerst is het zo compact, dat het eigenlijk altijd wel mee kan. Ik heb me zelfs laten vertellen dat het door zijn formaat ook prima in motorkoffers past, dat het zelfs deels daarvoor ontworpen is.

Het compacte formaat in combinatie met de werkhoogte van 144 centimeter vind ik ook uitermate prettig. Je hoeft namelijk niet in allerlei rare bochten te wringen, om er toch prettig mee te kunnen werken. Terwijl je tegelijkertijd ook voldoende mogelijkheden hebt om er juist wel vanuit andere standpunten mee te werken, mocht je daar behoefte aan hebben.

De stabiliteit is natuurlijk het belangrijkste punt bij een statief . Zoals al beschreven is het ook bij wat zwaardere combinaties nog voldoende stabiel. Ik heb gemerkt dat een ander (zwaarder) balhoofd dat nog verbetert, maar je kunt je afvragen of dat echt nodig is. Ik denk zelfs dat met de groeiende markt van systeemcamera's, dit statief inclusief bijbehorend balhoofd een schot in de roos is, want voor die categorie camera's is het echt perfect.

Blijven over de andere kleine verbeteringen, die ik al in de tekst genoemd hebt. Verbeteringen ten opzichte van mijn huidige statief , dat slechts een paar jaar oud is. Als je die ontwikkelingen meeneemt in het verhaal, dan is Redged met dit statief en de huidige serie wat mij betreft op de goede weg.

Zijn er dan helemaal geen minpunten. Voor mij niet echt. Oke, er zit een waterpasje in het balhoofd dat niet echt nauwkeurig is. Maar mijn X100 heeft een ingebouwde waterpas, dus dat heb ik niet gemist. Het feit dat dit statief geen monopod-functie bied dan? Voor mij ook geen gemis; ik heb nog nooit een monopod gebruikt en zou ook niet weten waarvoor ik dat nodig zou hebben.

Mijn eigen statief is van basalt, deze van aluminium. Qua gewicht ontlopen ze elkaar niet veel. Als je dat wel een belangrijk punt vindt, dan zou je een carbon statief kunnen overwegen (Redged maakt geen basalt statieven meer). Maar of dat het prijsverschil waard is. Wat mij betreft heb je aan dit statief met een winkelverkoopprijs van 129 euro een prima koop.

Over de auteur; Yljas Roeper

Houdt zich onder de naam Ytos digitale fotografie bezig met diverse vormen van fotografie. Is actief op diverse fora en moderator op ZOOM.NL. Geeft workshops en cursussen in eigen beheer en voor welzijnsorganisaties. Twittert, maar is actiever op Facebook.

Yljas Roeper

Fotograaf

Yljas Roeper houdt zich onder de naam Ytos Fotografie bezig met diverse vormen van fotografie. Hij geeft lezingen over fotograferen in Marokko en flitsen en organiseert af en toe fotoreizen en workshops.