Dit is een demo-winkel. Een geplaatste bestelling zal niet worden verwerkt.

Hasselblad - Hoe werkt true focus?

Hoe werkt True Focus?

Ed Dorrestein is natuurfotograaf en mede-eigenaar van Cameraland. Binnen Cameraland is hij één van de Hasselblad specialisten en is dan ook regelmatig in het veld te vinden met een Hasselblad. Onderstaand zijn uitleg over True Focus by Hasselblad.

True focus is een manier van scherpstellen die zo voor de hand ligt dat ik mij wel eens in verbijstering afvraag waarom, tot op heden, geen enkele andere fabrikant een vergelijkbaar systeem heeft ingebouwd in hun camera’s.

De uitleg in het kort:

Stel je wilt een portret schieten waarbij je de ogen scherp in beeld wilt krijgen. Als je scherpstelt op de ogen en daarna de camera iets kantelt, dan verleg je ook het scherpstelvlak. De ogen zijn dan niet meer gestoken scherp. Zeker bij middenformaat camera’s, camera’s met veel megapixels, open diafragma’s en korte afstanden kan dit probleem zich voordoen. Hasselblad heeft hier met True Focus iets op gevonden. Je stelt scherp, kantelt de camera, de camera meet de kantelbeweging, weet de afstand en stelt het schepstelvlak bij. Ei van columbus of in dit geval ägg från Hasselblad.

De lange uitleg:

De True Focus stand in de Hasselblad camera’s (beschikbaar vanaf de H4D) is een verfijning van de reeds bestaande en zeer nauwkeurige autofocus systemen. Het stelt je in staat om met grote precisie scherp te stellen op een specifieke plek in het beeld, waarna je de camera mag kantelen voor de juiste beelduitsnede. De camera gebruikt allerlei gegevens om opnieuw de afstand te berekenen en stelt zich daarop in. Hij gebruikt hiervoor o.a. de eerst gemeten afstand, lensopening, beeldhoek, en kantelbeweging. Op deze manier kun je met geringe scherptediepte werken en met uiterste precisie scherpstellen.

De effecten van een verschuiving van het scherpstelvlak door het bewegen van de camera zijn het grootste bij korte brandpunten op een korte afstand. Zo zal een HCD28 op een afstand van 1 meter tot een onderwerp veel meer verschil geven bij een kantelbeweging dan een HC150 op een grotere afstand. De camera kan overigens alleen de kantelbeweging van de camera meenemen in de berekening. Je moet dus voorkomen dat je naar voren of naar achter beweegt, anders klopt de berekening niet.

Hoe het werkt

Stel de camera in op True Focus, stel scherp op de ogen en druk de True Focus knop in. De camera geeft een signaal, kantel de camera voor een betere compositie en druk af met de ontspanknop. Deze methode is zeer geschikt voor continue gebruik van True Focus (studio werk). Gebruik je True Focus af en toe, laat dan de camera op de AF-s mode staan en gebruik de True Focus knop zoals hierboven beschreven staat. De camera keert altijd terug naar de normale AF-s mode.

HCD 28mm op 1 meter. De groene strook toont de scherptediepte bij f/4.0.

Wanneer je de camera kantelt (na het scherpstellen) verplaatst het scherptevlak zich en valt de maximale scherpte niet meer op de ogen, maar op de oren. De scherptediepte is groot genoeg om dit probleem op te vangen, maar bij vergroting zal je toch zien dat de ogen niet meer gestoken scherp zijn.

HC 150mm op 3 meter. De groene strook toont de scherptediepte bij f/3.2.

Wanneer je de camera kantelt (na het scherpstellen) verplaatst het scherptevlak zich en valt net achter de ogen. De scherptediepte is groot genoeg om dit probleem op te vangen en het verschil is te klein om zichtbaar te zijn bij vergroting.

HCD 28mm op 1 meter. De groene strook toont de scherptediepte bij f/4.0, de gele strook bij f/8.0

Wanneer je de camera kantelt (na het scherpstellen) verplaatst het scherptevlak zich en valt de maximale scherpte niet meer op de ogen, maar op de oren. De scherptediepte bij f/4.0 is groot genoeg om dit probleem op te vangen, maar bij vergroting zal je toch zien dat de ogen niet meer gestoken scherp zijn. Gebruik je echter diafragma f/8.0 dan zullen, vanwege de grote scherptediepte, de ogen scherp zijn, zelfs zonder gebruik te maken van True Focus. Bij flinke vergrotingen zul je echter wel verschil gaan zien.

HC 35mm op 1 meter. De groene strook toont de scherptediepte bij f/3.5

Wanneer je de camera kantelt (na het scherpstellen) verplaatst het scherptevlak zich en valt de maximale scherpte niet meer op de ogen, maar op de oren. De ogen vallen ook buiten het scherptedieptegebied en zullen duidelijk onscherp zijn, zeker bij vergrotingen.

HC 50mm op 1 meter. De groene strook toont de scherptediepte bij f/3.5

Wanneer je de camera kantelt (na het scherpstellen) verplaatst het scherptevlak zich en valt de maximale scherpte niet meer op de ogen, maar op de oren. De ogen vallen ook buiten het scherptedieptegebied en zullen duidelijk onscherp zijn, zeker bij vergrotingen. De onscherpte is wel minder dan bij de HC 35mm.

HC 80mm op 1 meter. De groene strook toont de scherptediepte bij f/2.8, de gele strook bij f/5.6

Wanneer je de camera kantelt (na het scherpstellen) verplaatst het scherptevlak zich en valt de maximale scherpte net achter de ogen. De ogen vallen ook net buiten het scherptedieptegebied en zullen onscherp zijn, zeker als je ook nog eens de camera per ongeluk slechts 1 cm naar voren verplaatst.


Ed Dorrestein

Fotograaf / Safarigids

Ed Dorrestein heeft een passie voor natuur- en wildlife fotografie. Hij is zijn carrière in 1984 begonnen als trouwfotograaf, waarna hij jarenlang werkzaam is geweest binnen de camerabranche (waaronder als mede-eigenaar van Cameraland). Ed heeft tevens ruime ervaring als safarigids en gaat nog steeds jaarlijks reizen en fotograferen in Afrika. Hij test regelmatig camera's en schrijft en vertelt daar uitgebreid over.