U heeft geen producten in uw winkelwagen.
De techniek achter de winnende foto
Bert Faber heeft met deze geweldige foto van een paddenstoel in de regen de tweede prijs gewonnen bij onze fotowedstrijd 'Herfst in Beeld'. De jury heeft deze foto gekozen door de sfeer en geweldige belichting. De paddenstoel lijkt wel een mysterieus wezen op een vreemde planeet, je blijft er vol verwondering naar kijken. We kregen naar aanleiding van deze foto veel vragen van mensen die wilden weten hoe deze tot stand is gekomen. Is de achtergrond wel echt of is deze met Photoshop achter de paddenstoel geplaatst? Het oogt niet natuurlijk, maar alles klopt wel. Hoe kan dat?
Bert is zo vriendelijk geweest een uitgebreide uitleg met ons te delen en we kunnen verklappen dat er geen Photoshop aan te pas is gekomen. De techniek die hij heeft gebruikt is erg leuk om te leren en je kunt deze ook op veel meer onderwerpen toepassen, ideaal dus voor de creatieve fotografen onder ons.
Bert Faber
De foto van de paddenstoel blijkt een groot succes. Ik heb hiermee de titel "Natuurfotograaf van het jaar" binnengesleept bij Natuurfotoclub VNF - Apeldoorn. Helemaal onverwacht, na een lange wachttijd was dit eerste keer dat ik als nieuw lid aanwezig was bij een clubbijeenkomst. En daarna won ik de tweede prijs bij de fotowedstrijd van Cameraland, een wedstrijd waarbij meer dan 2600 foto's zijn ingestuurd. Ik was zelf erg tevreden over mijn foto, maar had niet verwacht dat deze zo goed in de smaak zou vallen. Ik ben dan ook aangenaam verrast en erg trots op dit resultaat.
Hoe is deze foto gemaakt?
Ik heb veel positieve reacties ontvangen, maar tevens veel vragen van mensen hoe ik deze foto heb gemaakt. Om te beginnen is de foto geen compositie, ik heb dus geen losse afbeeldingen gebruikt om één beeld te creëren. Voor de foto heb ik de volgende instellingen gebruikt.
EXIF: 90mm | f/3.2 | 1/20 sec | ISO 50
Aan de hand van onderstaande foto's geef ik een uitleg hoe de winnende foto is gemaakt, de setting en techniek zijn namelijk vergelijkbaar. Om te beginnen positioneer ik de camera zo laag mogelijk boven de grond, hierdoor komt de paddenstoel los van de achtergrond. Daarnaast krijg ik door een groot diafragma in te stellen een fraaie achtergrond met veel bokeh (onscherpte).
Ik heb een externe flitser achter het koraalzwammetje geplaatst die wordt aangestuurd door de flitser van de camera. Met deze externe flitser kan ik de druppels die met een watervernevelaar (het witte flesje met een spuitmondje) in de lucht worden gespoten heel mooi uitlichten. De flitser is niet op het koraalzwammetje gericht, maar flitst als het ware achterlangs. De flitser op de camera heb ik afgeplakt met een blaadje, zodat deze niet het koraalzwammetje overbelicht, maar wel de losse flitser kan aansturen. Zie ter illustratie onderstaande afbeelding.
Het eindresultaat ziet er dan zo uit:
Bij de foto van de porseleinzwam heb ik de kleurbalans een beetje koeler gezet om daarmee de regenachtige sfeer te benadrukken.
Bert Faber
- www.natuurlijknederland.com
- www.facebook.com/BertFaberFotografie