Lars Polder

Wat doe je bij Cameraland?

Klanten adviseren bij hun aankopen. Plus wat daar in een vakzaak als Cameraland altijd uit voortkomt, zoals vragen beantwoorden en tips geven. Ik verzorg ook demodagen op het gebied van macro, filtergebruik, scannen en... wie weet wat we nog meer gaan doen. Ik doe mijn werk bij Cameraland parttime en ben vliegende keep voor noodgevallen.

Wat vind je belangrijk in je werk bij Cameraland?

Goed luisteren wat de klant wil en daar een passend advies bij geven. Het informatieaanbod is voor consumenten zo overweldigend dat een goed persoonlijk advies eigenlijk alleen maar belangrijker wordt. De cameramarkt is sterk in beweging. De traditionele verdeling tussen compact en reflex is naar de achtergrond geraakt, er zijn veel meer opties. Dat maakt kiezen voor de klant moeilijker. Als adviseur kun je nu juist beter maatwerk leveren dan ooit. Dat levert blije klanten op en daar word ik zelf ook blij van.

Verder ben ik erg happy in een team te opereren waarin liefde voor de fotografie vanzelfsprekend is. Bij Cameraland heerste een gezonde fotografiegekte en je merkt dat klanten dat waarderen. Zeker in de nieuwe winkel zie ik bij klanten vaak een positieve verwondering over onze unieke bundeling van kennis, assortiment en enthousiasme.

Wat doe je naast je werk bij Cameraland?

Ik ben freelance journalist/schrijver met fotografie als specialisme. Ik lever content voor websites en schrijf artikelen in magazines. En achter de schermen doe ik schrijf- en vertaalwerk voor diverse merken in de fotobranche. In de jaren tachtig schreef ik het dikke Grote Minolta Boek. In recenter tijd schreef ik een paar boeken over het gebruik van Sony reflexcamera's, plus boeken over macro- en productfotografie. Nieuwe boeken komen eraan... De ontwikkelingen bij de systeemcamera's volg ik met mijn website systeemcameranieuws.nl

Hoe ben je in de fotografiewereld terechtgekomen?

Als jongetje ging ik uit fietsen met m'n opa Bart Polder, de duinen of het polderland in. Hij met z'n Hacoflex twee-oogreflex, ik met een oud Agfa 6x9 boxje. Natuurlijk kreeg ik daarbij goede tips over standpunt, compositie, enz.. Ontwikkelen en afdrukken deden we samen in opa's doka. Zo werd fotografie m'n hobby, en ik ging na m'n middelbare school zelfs in een fotowinkel werken: Foto De Leeuw in Haarlem, een goede leerschool. Later koos ik voor een hbo-beroepsopleiding voor boekhandel en uitgeverij, maar bleef op zaterdag en in vakanties in de fotozaak actief. De combinatie van boekenvak en fotografie leidde uiteindelijk naar Focus Elsevier, een onderdeel van de Elsevier boekenuitgeverij met meer dan 200 boeken over fotografie. Ik schreef een open sollicitatie en ze hadden nét iemand nodig. Ja inderdaad, zondagskind.

Na acht jaar ben ik freelance gegaan. Ik heb voor veel Nederlandse fototijdschrijften geschreven, waaronder PF Professionele fotografie, Focus, Foto en De Fotograaf. In die tijd leerde ik Ed Dorrestein van Foto Kiekie (voorloper van Cameraland) kennen. Ik maakte ook fotocursussen voor de LOI, Teleac en de Fotovakschool. De combinatie fotografie, kennis en schrijven is altijd gebleven.

Een foto-opleiding heb ik nooit gevolgd, ik heb me alles zelf eigen gemaakt. Met als basis en bijbel de voortreffelijke Prisma-pocket Fototechniek van Peter Charpentier. Ik 'vrat' zijn heldere uitleg toen ik 18 was, ik heb die lieve wijze man later bij P/F goed leren kennen.

Wat en hoe fotografeer je?

Ik ben vrijetijdsfotograaf. Met net als veel van onze klanten een grote fotopiek in de vakantieperiode. Ik geniet erg van natuur- en landschapsfotografie. Licht en sfeer komen eerst, vorm en compositie maken het af. Macro vind ik leuk vanwege de combinatie van techniek en esthetiek. In het begin was het technische topsport (hoe krijg ik alles scherp), nu maak ik juist graag macro's waarin veel onscherpte zit om bijna abstracte composities van kleur en textuur te krijgen.

Ik merk dat ik steeds meer een voorkeur krijg voor ongekunstelde, pure fotografie. Al ben ik ook weer niet vies van fotobewerking. Het is gewoon gaaf dat je van de ene mooie foto een andere mooie foto kunt maken. Zelf doe ik dat het liefst op m'n iPad, met de Snapseed app.

Welk fotografen bewonder je?

Heel veel, ik noem er een paar. Allereerst Ansel Adams: indrukwekkende, pure fotografie, magistrale composities en uitsnedes, met een hoge graad van technisch perfectie. Leonard Misonne, mooi impressionisme, onder meer door toepassing van het broomolie-drukprocedé. Ik heb trouwens een zwak voor de fotografen die in de vroege jaren van de fotografie al tijdloos-prachtige dingen maakten, ik noem Julia Margaret Cameron. Uit de nieuwere tijd Sebastiao Salgado en Frans Lanting. En talloze anderen. Er valt op fotografiegebied erg veel te genieten. Uiteindelijk gaat het voor mij altijd om schoonheid, denk ik.

Foto's