Bart Bel

Wat doe je bij Cameraland?

Als B2B Manager onderhoud ik de contacten met onze zakelijke klanten. De meesten mensen kennen Cameraland als fotowinkel waar je als particulier foto-apparatuur kunt kopen, wat uiteraard ook het geval is, maar weten niet dat wij veel meer doen binen de fotobranche. Zo hebben wij een groot aantal professionele fotografen als klant en doen wij ook zaken met bedrijven die grootschalig apparatuur nodig hebben of een specifieke dienst vereisen.

Kun je een voorbeeld noemen?
We hebben onlangs nog een mooi project afgerond bij Audi Amsterdam, waar we een complete fotostudio hebben opgezet. Als flagship dealer van Audi in Nederland wilden zij hun productfotografie naar een hoger niveau tillen, maar ze wisten niet goed hoe en hadden evenmin de apparatuur hiervoor. Cameraland heeft ruime kennis en ervaring in het opzetten van fotostudio's en bleek een goede partner voor Audi om hun ambities met betrekking tot productfotografie te realiseren. Als B2B manager betekent dit voor mij dat ik namens Cameraland zo'n project van A tot Z in goede banen probeer te leiden. Dit begint bij een inventaristie van de wensen van de klant en van hieruit bepalen hoe wij dit kunnen realiseren. In het geval van Audi bleek een fotostudio alleen niet genoeg, maar was er bijvoorbeeld tevens behoefte aan een workshop studiofotografie. Dan zorgen wij daar dus ook voor!

Wat motiveert jou binnen jouw functie?

Ik vind fotografie geweldig en breng mijn kennis en enthousiasme graag over op anderen. Ik zie mijzelf ook niet als verkoper, maar veel meer als dienstverlener. Na jarenlang werkzaam te zijn geweest als professionele sportfotograaf, durf ik wel te stellen dat ik iets weet van fotografie. Deze kennis komt mij nu uitstekend van pas!

Heb je wel eens spijt van jouw overstap naar Cameraland?

Nee, ik heb daar geen seconde spijt van gehad. Het klinkt wellicht een beetje arrogant, maar ik heb als voetbalfotograaf echt alles meegemaakt. Ik heb een EK, een WK, de Champion's League, De UEFA Cup en de Olympische Spelen mogen fotograferen; dat was wel genoeg. Nu vind ik meer uitdaging in het uitbreiden van ons zakelijke netwerk en Cameraland nog meer op de kaart te zetten als dé zakelijke partner op het gebied van foto- en videografie.

Hoe ben je bij Cameraland begonnen?

Als professioneel fotograaf kocht ik al mijn apparatuur bij Cameraland, ik kende de winkel en de medewerkers dus behoorlijk goed. Er was toen ook sprake van een periode waarin met name op zaterdagen rijen mensen in de winkel stonden en er gewoon te weinig personeel was. Ed, de eigenaar van Cameraland, vroeg of ik het niet leuk zou vinden om op zaterdagen bij te springen, ik wist toch alles al te vinden en wist meer dan genoeg van de apparatuur. Dat leek mij wel wat en zo is het begonnen.

Dat ik uiteindelijk aan de slag ben gegaan als B2B manager heeft vooral te maken mijn ervaring als fotograaf en netwerker. Binnen de fotografie is het niet zo dat de beste fotograaf altijd de mooiste klussen krijgt, het is vooral een kwestie van op goede voet staan met de juiste mensen. Netwerken is, zeker in een tijd waarin zoveel mensen fotograferen, ontzettend belangrijk voor een succesvolle carriere. Ik durf wel te stellen dat ik lang niet altijd de meest geschikte fotograaf was, maar ik had wel de beste connecties. Als B2B manager is netwerken en op een juiste manier communiceren ook ontzettend belangrijk en gelukkig vind ik dit ook heel erg leuk.

Wat doe je buiten Cameraland?

Ik ben rallycrosser en doe ook mee met internationale wedstrijden. Ik ben altijd al in de ban geweest van de autosport, mijn vader was een rallycross enthousiast en ik ging op jonge leeftijd al mee naar het circuit. Vanaf 2012 heb ik zelf de stoute schoenen aangetrokken en de kampioenwagen van Citroën, de C2 Super 1600, van Davy van den Branden overgenomen. Sindsdien reis ik met een heel team door - en zelfs buiten het land om mee te doen met wedstrijden.

Foto's